Dag2 med bara vatten

Godmorgon! jag vakna redan kl7idag, somna vid halv2.. Har det äns hänt i sommar? har varit expert på att sova 12-13 timmar per dag.
Jag vakna och kände mig otroligt pigg.
Fast det är vanligt under fastan, kroppen behöver inte alls vila lika länge. Av fasta blir man pigg under tiden och superdunder pigg efter. =)



Låg och fundera ett tag imorse om varför många tror att det är så farligt med att bara dricka vatten.
Fasta är inget jag kommit på, det är hur gamalt som helst. Flera personer i världen gör det, många av religösa själ.
Dock är inte fasta så vanligt i Sverige, undra om det är därför många svenskar inte kan förstå? vi brukar ju ha svårt att förstå det vi inte är van vid!

Jag tycker själv att Svenskar inte är den bästa att sköta hälsan och äns kan säga vad som är farligt och inte.
Me tanke på 40% av svenkskar är överviktig så är det ett bevis på att vi inte kan så mycket som vi tror. (en siffra jag läst, är också förvånad)
Här i Sverige är vi expert att mata våra ungar med massa skit och sen går och yttrar oss om att vi vet något när vi inte äns vet vad vi föder upp våra barn med.


Slår vad om att jag kommer få en kommentar där det står. " vadå om man inte fastar är man överviktig då" den som var på väg att skriva så kan ju tänka en gång till.
Det jag menar är att utanför sverige är folk mer för fasta, och de folket kan mer om hälsa än vad vi svenskar kan tycker jag.
Med tanke på att vi är på väg på American style :P

Kommentarer
Postat av: Andrea

Hejsan!

Jag är med och tävlar om veckans blogg, här e länken ditt: http://mariaelisabethristo.se/2009/august/veckans-blogg-finnalisterna.html#comment

Skulle vara jätte tacksam om du kunde rösta på mig!

Fin blogg! :)

Kram

2009-08-25 @ 09:30:23
URL: http://icycold.blogg.se/
Postat av: jaa..

herregud..

2009-08-25 @ 11:27:39
Postat av: M

NEJ nej nej vi människan är verkligen INTE gjord att vara utan mat. En vuxen person som väger normalt KAN klara sig utan mat mellan 6 och 8 veckor, men ja kroppen samlar på sig saker så man ska klara sig utan mat om det behövs men långt ifrån alla överlever 2 månader.



Eftersom kroppen behöver energi och den inte får det av mat så är den helt beroende av sitt eget energiförråd. Kolhydratförrådet och glykogenet i lever och muskler räcker bara några få timmar. Därefter får man energi genom att kroppen bryter ner glycerol, fettsyror från fettdepåerna och muskelproteiner.

MEn eftersom vissa vävnader i kroppen behöver druvsocker för förbränning så bryts skelettvävnad ner i ett tidigt skede av svälten.

Låter inte så bra!

Orkar inte ens skriva vad det gör med hjärnan.



Gifter i kroppen:

Vattenfasta är inget bra sätt att rena kroppen, efter som du inte äter så bryter du ner mycke muskler. När din muskelmassa bryts ner så bildas mängder av slaggproduker vilket innebär att det snarare är en förorening än rening för kroppen. Fasta belastar därför din kropp väldigt hårt.

Och sen en sak jag inte läst att du gör eller ens nämnt och som står på sidan du länkade till:

"Det är stor vikt att du under fastan hjälper kroppen att avyttra toxinerna på lämpligt sätt, exempelvis genom dagliga lavemang".

Jag vet inte vad det är för gifter du tänker på att få ut när du skriver om dom. Men är det tex. Tillsatser, medicinrester och besprutningsmedel. Dessa anhopas nämligen inte i kroppen utan bryts, med få undantag, ner i levern. Ämnena utsöndras inte under en fasta.



Av lågkaloridieterna är vattenfasta den mest extrema.

Den ger en snabb initial viktnedgång med få obehag.

Hungerkänslorna försvinner inom några dagar.

Metoden är dock inte helt ofarlig då dödsfall, sannolikt i hjärtrytmrubbningar, har beskrivits redan efter två veckors helsvält.

Metoden fordrar därför medicinsk övervakning.



Och du skriver att du ska träna vilket borde påskynna det ja skrev ovanför.

Under tiden man tränar bryter man ner musklerna, dom byggs upp och blir starkare när man vilar efter träningen, och äter man inte kan musklerna inte återbyggas!

så det här med att svälta sig själv är ingen bra idé.



2009-08-25 @ 13:22:54
Postat av: MF

ÄGD!

2009-08-25 @ 13:30:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0