Samhället uppmanar ungdomar att vara lata

och sen gnäller dem om att ungdomar är lata?

Så funkar det just nu i vårat samhälle, ibland tjänar man på ju mindre man gör.

En som studerar får ca 2500 i bidrag, en som väljer att sitta och inte göra något får ca 7000 i bidrag av soc.
En som har grund alfakassa får lite mer än 6000.

Igår på arbetsförmedlingen sa dem att jag har rätt till alfakassa om ja skiter i mina studier och bara sitta hemma och kolla på TV. Okej nu sa dem inte just den meningen men det är ju så det betyder.

Då sitter jag i den situationen att jag kan få lite över 6000 i månaden MEN då får jag absolut inte tänka på min framtid.
Eller så fortsätter jag plugga och knappt kan klara hyran.
Kunde inte gå med på att ha pengar för jag vill plugga. Jag är 22 år och tycker jag är alldeles för gammal för att bara sitta hemma, jag vill inte börja kämpa med mitt liv när jag är 30 direkt och få drömjobbet just innan pension!

Min fundering är.. varför ska man göra så ungdomar får mer ju mindre man gör? förstår dem inte att de uppmanar ungdomar till att bara sitta hemma!!

Tycker de ska minska ner på soc bidrag rätt mycket och satsa att ge pengar till de som vill något annat än att sitta hemma.
Samhället borde uppmana yngre folk att försöka göra något av sitt liv..

Kommentarer
Postat av: mina

vill du ha fler besökare?

bli medlem på länken nedan!

det funkar jag lovar! :D



http://www.bloggtrafik.nu/index.php?sponsor=minas

2009-08-07 @ 11:45:45
URL: http://minatjeder.blogg.se/
Postat av: pär

I andra länder får du 0 kronor i studiebidrag.



Alfakassan är ju ett kompelement till de som ej har a-kassa. Det innebär att du fortfarande är skyldig att söka jobb om får bidrag genom den. Söker de inte jobb så blir de av med ersättningen.



Jag vet inte om jag förstår din poäng.. men menar du att vi ska få lön för att studera? Med samma resonemang bör ju bostadslösa då få bostadsrätter för att kunna bo. Det finns ingen reson i det.



Studier på högre nivå är ju en investering i sig själv som individ. Att man får bidrag för detta är ju suveränt, men utöver det så finns det ju ingen annan rimlighet än att man finansierar det själv.



Jag håller inte med om att de uppmanar ungdomar att stanna hemma och göra ingenting. Det handlar ju egentligen om vad man vill göra med sitt liv. Att sänka ersättningen kommer nog inte tvinga fler att söka jobb. Istället bör det fokuseras på att långtidsarbetslösa motiveras till att studera.

2009-08-07 @ 14:37:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0