Visste ni att vi människor är gjord för att klara oss utan mat i hela två månader?

Visste ni att vi människor är skapta för att klara oss utan mat, vilket betyder att det inte alls är farligt med vatten fasta! Vi människor sprarar jätte mycket i kroppen, olika saker vi behöver från mat. Vi är skapta att ha ett reservförråd i kroppen så att vi ska klara oss två månader.
Folk tror inte det kan vara bra när jag ska göra det här en vecka, medans jag och ni är gjord för hela två månader! Det är egentligen endast vatten man inte kan gå länge utan.

Att röra sig är otroligt viktigt, långa promenader och lättstyrka är bra för musklerna under fastan. Nu mena jag inte att man behöver ut och tok springa och gå på gymmet och lyfta allt vad man kan.
Vet att det inte är bra för muskler och kropp om man inte rör på sig alls, det kan skada mer det.
Jag hittade en bra förklaring på det förut på någon sida, men hittar den inte just nu men kommer klistra in det senare..

Tänkte klistra in det här så länge =)

I sverige har man även genom att genomföra långa fastemarscher (bl.a. skett 1954 och 1964) utan intag av annan näring än vatten visat på att fasta kan även genomföras under stark fysisk aktivitet.

 


 

Just det ska klista in vad som händer varje dag (sen ska jag även säga hur det varit för mig) Kommer göra det varje kväll.

Fastedag 1:


Kroppen tappar en hel del vätska, och en del salt. Glykogenförrådet i kroppen används samt kroppen börja använda kroppens fettdepåer som energikälla. Inga större hungerskänslor brukar förekomma första dagen. Blodtrycket sänks, huvudvärk och illamående kan förekomma för den ovane fastaren. Frusenhet kan även uppstå.

 Hur det varit för mig
Är inte alls hungrig, kanske för jag käkade upp mig för flera dagar igår :P
Har varken huvudvärk eller illamående, men sen är jag ju rätt van fasta.
Frusenhet började nu på kvällen, men om man är en pojkvän som kan värma en är det inte så farligt ändå.
Annars har jag inte känt något konstigt..=)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0