Välkommen hem till Sverige

Visst är det så man borde få en känsla utav, men snarare känner man "stick iväg din fattiga norrlänning, vi vill bara ha de rika stureplansfolket här!"  Man känner sig varken hemma eller välkommen i sin eget land längre.

Nu är man hemma i verkligenheten igen, vilket betyder panik, ångest och ingen sömn på nätterna för att allt med pengar/bidrag funkar inte riktigt som det ska i Sverige.

Har läst kurser på NTI skolan ( distans skola ) nu i sommar men tog en paus från det när vi åkte bort. Hade anmält mig på både företagsekonomi A och B. Jag skicka aldrig in mitt CSN papper för att jag tänkte söka bidrag till båda kursena samtidigt och visste inte vilket datum jag skulle börja med B eftersom jag inte visste hur lång tid det tar att få betyg i A. Om jag inte får betyg där får jag inte läsa B.
Om man är för snabb att skicka in papper så stämmer inte kursena så blir man återbetalnings skyldig vilket jag inte ville bli, så jag tyckte det var bäst att avvakta.

Min lärare på A svarade aldrig på mina frågor, han hjälpte mig aldrig. Jag kunde inte få tag på han helt enkelt. Så fick reda på igår att jag hade fått IG vilket betyder att jag inte får läsa B.
Nu kan jag inte få CSN, inte äns för A kursen som jag faktiskt läste ändå. Enligt dem skulle jag skickat in från början men då hade jag blivet skyldig väldigt mycket nu eftersom jag inte fick läsa B.

Jag har fått räkning från skolan på böcker för ca 2500 men får inte en ända krona i bidrag. Folk har inte råd att studera för det blir en kostnad för pengar man inte har.

Har verkligen Sverige byggt upp sitt system bra? En som väljer att vara helt arbetslös kan få ca 8000 i månaden i bidrag (social), de som väljer att de vill försöka och göra något kan gå minus väldigt mycket. Ska inte samhället vilja få ungdommar att försöka och inte bara vara hemma?
Jag vill verkligen läsa kurser eller ha något jobb eftersom jag tycker man slösar bort sitt liv så mycket om man inte gör något, men jag har verkligen inte råd längre. Idag måste jag gå och se om jag kan få lite hjälp med ekonomin.

Allt kom verkligen olägligt för mig att bli nekad pengar. Två visdoms tänder håller på att växa och ena växer helt snett och vid ena har det blivet blå/svart för att det är så infekterat. Jag har ont och kan inte äta.
Men det är omöjligt för mig att få gå till tanläkare, man har faktiskt hyra att tänka på för pengar man inte har.
Funkar verkligen systemet rätt här, ska man behöva gå hemma och ha ont för att man ville studera men fick ett IG?

Nu måste verkligen politikerna börja arbeta med rätt frågor, ungdommar uan pengar.

Kommentarer
Postat av: Renée

Helt galet att CSN har monopol på studielån.



För övrigt så tycker jag att du ska gå på "Ut-ur-EU" på fredag kl 13 på stjärntorget (utanför bion).



Du verkar intresserad och insatt i det dom ska ta upp. Så dit och demonstrera! =)



Grattis på namnsdagen, btw. ;)



Kram

2009-07-22 @ 11:42:23
URL: http://r85.blogg.se/
Postat av: pär

Sverige är ju ganska ensamma om att ha möjlighet till studiebidrag samt studielån.



Ett alternativ är ju att försöka ta ett banklån och använda det till studera. Det är ju så det fungerar i andra länder.



Drygt att du inte kunde skicka in CSN-papperna. Gick det inte att diskutera detta med CSN eller NTI, så att du fick en bra hum och kunde sända in papperna?



Som jag ser det så har du ju ändå möjlighet till CSN-lån. Annars jobb + studier, och i värsta fall ett banklån.



Jag tycker vi har det ganska bra i sverige ändå. Titta upp hur systemen för studier ser ut i våra grannländer så kommer du nog hålla med.

2009-07-22 @ 13:08:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0