Ang. Snus, cigg, alkohol och droger..

 

Varför ska man inte kunna diskutera ena av dem utan att det ska jämföras med allt annat..?`

Om man säger till en som intar droger att det inte kan vara bra för dem får man oftast tillbaka, jaha men alkohol då? Men vad spelar det för roll, det är ju just drogerna som förstör den personen. Varför ska man inte kunna diskutera ut efter om droger är bra eller dåligt utan att behöva jämföra med alkohol.

Rökare är inte bättre där än drogmissbrukare, som ett inlägg jag skrev förut Ang att cigaretter ska förbjudas, där får jag höra samma. Alkohol då? Men där är väl också skitsamma. Nu var ämnet cigaretter, ska man inte kunna diskutera cigg utan att jämföra med alkohol.?

 

Tänkt om vi alltid skulle göra så fort en lag kom.. Lika dumt att jämföra ehhm slagsmål och utlandsresor.. Två helt olika ämnen..

Samma med cigg, snus, alkohol och droger.. 4 olika ämnen, 4 olika problem!!

 

Alkohol är det ända jag använder utav dem, visst kan det bli för mycket alkohol ibland. MEN bara för jag kan dricka lite för mycket ibland betyder det INTE att jag tycker det är okej. Jag tycker det är väldigt dåligt, så varför har rökare och drogmissbrukare så svårt att erkänna deras problem. Varför är det svårt att säga. Hej jag röker men jag tycker det är fruktansvärt dåligt! Sluta försvara det bara för ni själv gör det! Tänk istället på era framtida barn, vad vill ni ska kunna vara lagligt för dem?

 

Själv önskar jag att mina barn ska få uppleva en bättre värld. (där här är vad jag tycker personligen, inga fakta) Cigaretter har förbjudets, så dem slipper allt vid 12års åldern att det ska vara ”coolt” att röka och att dem sen är så beroende att dem är fast. Lika med snus, vill verkligen inte att mina barn ska få använda det.   Droger existerar inte ens i världen, och inte fyllor heller. Däremot önskar jag att folk hade mer respekt för alkohol. Vill att när mina barn blivet ungavuxna att de ska kunna få dricka något glasvin till middagar och sådant. Det här är vad jag vill, alla vill olika för sina barn. (dock hoppas jag att ingen vill att sitt barn ska röka)

 

Men lite mer fakta då! Cigaretter skadar andra, passiv rökning är farligt!!! Sen är folk olika känsliga, jag tillhör dem som är väldigt känslig så en som röker nära mig riskerar min hälsa väldigt mycket!

Snus skadar en själv bara.

Alkohol skadar en själv om man kan behärska det, tyvärr finns det idioter som inte kan och därför skadar det andra.  Men själva alkoholen skadar inte utan det gör att man skadar andra. Dem som blir skadad får alltså inte i sig alkoholen! Så kan det skada folk i närheten psykiskt om man inför för mycket alkohol. Dock tror jag inte folk äns närhet skadas om man dricker något glas till helgen.

Droger skadar en själv kroppsmässigt, dock kan det skada alla i ens närhet psykigt.

 

Vad jag själv tycker om alla 4saker är att jag tycker alla är dåliga men på 4olika sätt!

Börjar med droger.

Droger är ett stort problem i vårat samhälle. Som tur är droger förbjuden men de borde göra något mer åt problemet.  Jag tror själv att många tar droger för att dem inte mår bra, så samhälls problemen ska nog lösas lite mer. Jag tycker själv att droger är mycket SÄMRE än cigg och snus, fast ändå kan jag förstå dem som intar droger mer är vanliga cigganvändare.

Cigg  kan jag inte förstå alls. Jag tror själv inte rökare röker för det är gott, utan för att dem är beroende och det börja med att dem ville vara ”cool” som liten.   Vet flera rökare som egentligen tycker röklukt är äckligt! Sen är flera rökare lite egon också, bara för dem är beroende och skadar sig själv har dem ingen rätt att skada andra genom passiv rökning.

Snusare tycker jag bättre om än rökare, för en snus skadar bara dem själv. Det går som inte ut passivt direkt. Själv tycker jag snus är dåligt, fast det skadar som sagt inga andra och därför kan jag inte säga så mycket.

 

Så nu kommer vi till alkoholen, alla förknippar alkohol till misshandel, våldtäckt, splittning av familjer. Visst händer sånt där tyvärr. Men jag tror inte dem som varit ute och käkat och det har varit vin i deras sås går hem och misshandlar frugan sen.  Jag själv tycker det ska kunna vara lagligt med svagare varianter som vin, öl och cider eftersom många dricker det för det är gott och inte dricker för att bli full utan vill njuta med att glas. Alla som dricker är inte beroende och skadar andra. Sen borde man absolut lösa problemet där alkoholen faktiskt är ett problem.

 

Förstår inte alls varför folk skulle blanda in alkohol i mitt cigg inlägg.. det handlar om cigg och inget annat.. Om folk som skriver om våldtäckt kanske inte alltid skriver om misshandel heller. Utan ibland vill man skriva om en ända sak som man vill att det inlägget ska handla om.

Så folk som skriver om  t.ex.droger ska inte behöva ta med cigg, snus och alkohol i samma inlägg. Som sagt 4 helt olika saker. Folk lär er..=)

 

En annan konstig sak jag tänkt på. Folk kan sitta och diskutera dumma saker rent av och folk skrattar. Medans något skriver om något vettigt så blir folk sur.

Tror inte folk tål att jag är rätt vettig ändå. Jag är vettig och jävligt stolt över mig själv. När jag var vid 12 tyckte inte jag att det var coolt att röka, jag har aldrig börjat röka för jag har tyckt att det är bara något idiotiskt som skadar och kommer kosta massa pengar resten av livet. Snusar gör jag inte heller och började aldrig i den åldern. Tyvärr dricker jag lite för mycket ibland, men jag tillhör inte gruppen som misshandlar och våldtar direkt.  :P

Jag är riktigt stolt över att jag inte fallit för många dumma saker och folk retar sig på det! =) Lös era problem istället för att bli sur på dem som var vettigare som liten!

 

Men det här tycker jag är ett litet Östersunds problem också, här ska man tydligen inte vara fin och vettig.  Tur att man ska till Stockholm sen, där är det okej att gå efter ”fina flickor röker inte” =)

 

Seriöst rökare. Önskar ni inte ibland att de aldrig började, tänk om det hade varit förbjudet. Då hade ni aldrig börjat heller =) Sen erkänn också. De flesta som röker gör det varje dag medans det flesta som dricker gör det ibland bara. Var noga med att läsa att jag skrev de flesta och inte alla..=)

 

(i sådant här inlägg är det okej att kommentera med jämförelser eftersom jag själv valde att ta upp alla 4 saker i detta inlägg, när man tar upp en sak diskuterar man om DEN saken är bra eller dålig)


Kommentarer
Postat av: Anonym

"Seriöst rökare. Önskar ni inte ibland att de aldrig började, tänk om det hade varit förbjudet. Då hade ni aldrig börjat heller =) Sen erkänn också. De flesta som röker gör det varje dag medans det flesta som dricker gör det ibland bara. Var noga med att läsa att jag skrev de flesta och inte alla..=)"



Men snälla, ett beroende är juh ett beroende,hur många saker finns det inte i detta samhälla som är förbjudet som folk gör ändån, tror du verkligen på att förbjuda?

Cannabis är olagligt hur många tror du inte brukar/missbrukar denna drog?

Samma med en massa andra droger,bara för att det är förbjudet betyder det väl inte att folk tar avstånd i från det.



Tycker att du resonerar fruktansvärt knepigt...

2009-10-15 @ 21:55:25
Postat av: Madde

haha men snälla..

Jag vill att cigg ska vara olagligt.. så låt mig få tycka det..

alla får tycka olika.. du kanske tycker att allt ska vara lagligt för att folk gör det ändå.. men tyck det då.. misshandel och våldtäckt gör folk trots att det är olagligt, du kanske tycker det ska vara lagligt då..



Jag vill att det ska vara olagligt pågrund av att det ska bli svårare för barn att få tag på det.. självklart får dem tag på det ändå men det kommer vara svårare..



Gissar på att du är rökare och självklart vill försvara det..

Skapa en egen blogg och skriv allt bra med röka då..

Men jag är vettig och står för vad jag tycker om röka..ok?

2009-10-15 @ 22:56:39
URL: http://neens.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0