Förbjud Cigaretter!!

Om jag skulle sitta i rikstagen, det första jag skulle göra då är att försöka införa en lag mot cigaretter. Det skulle helt enkelt bli olagligt.

Cigaretter är bara ett onödigt skit som förstör för en själv och alla i ens omgivning. Folk förstår verkligen inte vilken skada den kan göra mot folk som är närheten eller för barn som ligger i magen. För många gravida röker och jag kan inte förstå hur det kan vara lagligt att få skada ett barn så pass.

Som sagt det skadar inte bara en själv utan andra också. Jag tycker att allt som skadar andra ska vara olagligt!!

Så inför förbjud på cigaretten nu. Det ska inte vara lagligt att få skada andra, speciellt barn!




Kommentarer
Postat av: Åsa

Vad kul att du kikade in och kommenterade! Jag håller helt med dig...förbjud det helt och hållet! Jag har sagt det till många, men oftast blir idiotförklarad, så det är skönt att höra att fler har samma åsikt.

Allt för ofta man ser en mamma med sitt barn i barnvagn som hon daltar med, samtifigt som de blåser ut rök ner i barnvagnen! Helt sjukt!

Hoppas det kommer ett lagförslag snart.

ha en fortsatt bra dag!

Kram

Postat av: pär

Hur ser du på alkohol, då? Borde inte det också förbjudas?

2009-10-13 @ 14:25:25
Postat av: Madde

tror jag har lite dubbelmoral på alkhol fronten.. de som sköter alkohol skadar inte andra, men sen finns det dem som inte kan dricka..

tycker rökning är farligare med tanke på att rök åker inte in i magen utan ut i luften och sen in i andras lungor mednas alkhol stananr hos människan som dricker.

Men sen finns det idioter som dricker när dem är gravid eller blir full och skadar andra fysiskt.

Men då är det egentligen människan som skadar och inte alkoholen..

Hmm ja dubbelmoral, så jag kan inte svara.



Egentligen borde man inte kunna gå och dricka sig aspackad på ställen (även fast det är något jag själv gör)

Men jag har aldrig tyckt att vin till middagen kan skada på något sätt..



Så om man säger så.. alkhol är bättre är cigg.. fast jag tycker båda är dåligt..=)

2009-10-13 @ 14:41:09
URL: http://neens.blogg.se/
Postat av: pär

Jo.

Men de som sköter rökningen skadar inte heller andra - om vi ska hårddra det hela.



Jag skulle säga att alkohol är mycket sämre än cigaretter. Alkohol står för en mycket större del av våra samhällsproblem(ekonomiska och sociala).



2009-10-13 @ 16:42:05
Postat av: Madde

Jo finns det folk som sköter rökning.. men hur många rökare är det egentligen?`jag tycker de flesta rökare tar upp en cigg i en park, ute på stan hmm de flesta allmänna platser.

Själv tycker jag att jag skadas mer att folk som röker än andra som dricker.

Visst finns det alkisar på allmänna platser men de flesta som dricker gör det faktiskt enbart hemma eller på krog.



Sen har de flesta mer respekt för alkohol och glömmer att cigg kan va minst lika farligt..

Vet te.x flera gravida som inte skulle kunna tänka sig att ta en ända droppe alkohol men samtidigt kan stå och kedjeröka.



Därför tycker jag att cigg är farligare just för att många rökare förstår inte det farliga menans folk som dricker alkohol (förutom alkisar) vet faran och därför ta det lungt med det..



Så dricker det flesta för att det är gått också. Medans de flesta som röker för det för att dem börja när man var liten och fick en beroende.



2009-10-13 @ 17:27:26
URL: http://neens.blogg.se/
Postat av: Anonym

Jag håller med pär. Visste du förövrigt att passiv rökning Inte skadar andra människor? (utom möjligen om man har ett barn i magen, men de som röker under graviditeten är inte så smart). Det finns Inga studier där någon fått kroniska lungsjukdomar av Passiv rökning. Dessutom, står du brevid nån som tar upp en cigg, Gå därifrån!! Hur svårt kan det vara? Kolla istället upp vad samhällsboven nr1, Alkohol, gör med vårat samhälle.. Det är beroendeframkallande och skadar dig själv nästan lika mycket som en cigg skadar i längden, men alkohol skadar även alltför ofta andra människor! Förbjud alkohol!!!

2009-10-14 @ 10:04:20
Postat av: Linda

"tror jag har lite dubbelmoral på alkhol fronten.. de som sköter alkohol skadar inte andra"



Hur många finns det som verkligen behärskar sitt alkohol intag?

Hur många familjer är det som inte spilltras pga av alkoholen?

Förhållande som går i spillror,folk som tappar omdömmet totalt, leder till massa handlingar som inte ens den skyldiga kanske kommer i håg?



Tror inte på förbjud mot olika substanser,det finns juh massa omvägar runt det som allting annat som är förbjudet, där i mot kan man välja att avstå i från det.



För det andra så är alkohol ett "lösnings medel" Det klingar väl inte så possetivt, och vad tror du att det gör med ens hjärna?



Etanol, även kallat etylalkohol, i dagligt tal alkohol, kemisk formel C2H5OH, är en alkohol, som genom att den har så kort kolkedja har en för alkoholer jämförelsevis hög vattenlöslighet.

Alla alkoholer har en viss giftverkan, men etanol är den minst giftiga av de envärda alkoholerna, och kan i utspädd form och i tillräckligt små doser förtäras utan allvarliga men. Etanol utgör den rusframkallande komponenten i drycker som öl, vin och sprit.



Etanol är ett farligt gift.

Det kan orsaka död och/eller kräkningar vid för höga doser och leverskador (skrumplever) och hjärnskador vid regelbundet nyttjande. Några andra vanliga skador av alkoholmissbruk är depression, dystymi, impotens, cancer i oesophagus (matstrupen) och malnutrition.

Ett kraftigt alkoholrus kan ge upphov till minnesförlust, "black out" med huvudvärk efter tillnyktringen. Etanol är dock inte lika farligt som andra alkoholer, exempelvis metanol, som ofta är dödliga eller mycket skadliga även i små doser.



Långvarigt alkoholmissbruk kan ge upphov till hallucinationer "farliga skära elefanter i rummets alla hörn", delirium tremens, därav det vardagliga uttrycket dille.

Biokemiskt är det den reaktiva etanolmetaboliten acetaldehyd som troligen är orsaken till skadorna.



Alkoholkonsumtion ökar risken för cancer i munnen, esofagus, pharynx, larynx och levern hos män och kvinnor, och för bröstcancer hos kvinnor. I allmänhet så ökar dessa risker efter ungefär ett glas om dagen för kvinnor och två glas om dagen för män. Risken för levercancer ökar markant om man dricker fem eller fler glas om dagen. Ett stort intag av alkohol ökar också risken för tarmcancer, samt till högre risk för de flesta alkohol-relaterade cancerformerna.



Och jag är helt övertygad om att folk är medvetna att ciggaretter är fruktansvärt farligt, lungorna har vi juh för att andas in friiiiisk luft och inge ciggarett rök, trots det så har jag varit rökare i mer än 10 år,och tro mig har försökt flertal gånger att sluta med samma resultat,att jag hamnar där i gen. Det är bara att försöka tills man lyckas.



2009-10-14 @ 10:40:17
Postat av: Madde

om ni var lite mer läskunniga så skulle ni har sett att jag ALDRIG har skrivet att alkohol är något jätte bra!!!

Förstår inte hur ni tolkar allt..

Det jag menar att jag föredrar alkohol framför ciggaretter! Sen har jag aldrig skrivet att man ska ta flera glas per dag.. det har jag verklige emot..

man ska kunna ta ett glas till helgen..



Sen du som skrev att passiv rökning inte skadar..haha ett stort bevis på att folk inte tar rökning på allvar,..

Kan säga så här.. JO det skadar visst! passiv rökning är minst lika farligt som rökning.. Känner en som lider av astma idag pågrund av rökning, och hon har aldrig rökt en cigg! det har varit passiv rökning från den tiden man fick röka inne på kontor och sånt!!!



Ni som kommenterar går säkert in i ett försvar pågrund av att ni röker.Vilket jag kan förstå..

Men om ni tänker till lite så har jag knappast kallat rökare dåliga människor utan jag tycker mer synd om att ni har fastnat i detta beroende..

Därför tycker jag att cigg ska förbjudas så att de yngre inte får samma problem som ni!



Självklart ska dem göra något på alkohol fronten också, för de som inte klarar alkohol.

Fast samtidigt tycker jag att det ska kunna vara lagligt att ta ett glas vin till middagen eller använda vin till såser och sånt..

Man kanske rent av ska förbjuda starksprit?



Och sen måste jag fråga.. vafan är det för skitsnack att vi icke rökare ska anpassa oss till rökare.. varför ska icke rökare gå ifrån om en sätter oss brevid och tar upp en cigg.. det är väl fan den som röker som ska gå till ett ställe där den endast skadar sig själv eller andra!!!

där bevisar bara att jag har rätt.. rökare tänker inte och därför ska det förbjudas.

2009-10-14 @ 11:50:24
URL: http://neens.blogg.se/
Postat av: emma

Men om man nu dricker för att det är gott..varför inte dricka alkoholfritt..eller vissa kanske tycker att det är gott med ren vodka..och dricker absolut inte för att bli full..utan för att det är gott.

2009-10-14 @ 14:18:55
Postat av: Madde

jag tycker alkoholfritt är för sött.. jag har köpt förut alkohol fritt vin och det smackar mer dricka en vin faktiskt, jag tycker dricka läsk är inte gott till mat faktiskt!!



Snälla bara lägg av.. jag tycker inte om cigg och att ni äns orkar bråka om att jag dricker..



Jag dricker och jag skadar INTE någon med det.. De som röker skadar andra i sin närhet! Varför ska det vara så jävla svårt att förstå!

2009-10-14 @ 14:48:50
URL: http://neens.blogg.se/
Postat av: Madde

Föresten så har ni alla spårat ut.. minns ni äns vad huvudinlägget var?? jag skrev att sånt som skadar andra ska vara förbjudet.. att sånna som mig dricker skadar ingen annan?

Allt handla om röka sen hur ni kan sluta med alkholfritt till det? hör fan inte äns ihop??



Jag har emot att folk röker mitt istan, jag har emot att folk röker sönder sina barn och jag ska inte behöva dricka läsk för det..

Ni är fan tragisk!

2009-10-14 @ 14:53:46
URL: http://neens.blogg.se/
Postat av: Yohanna

Jag brukar inte kommentera såna här saker, men här måste jag faktiskt säga att det finns rökare som tänker på folk som inte är rökare, dom går nånstans där det inte är mkt folk, men ändå får dom skit..

jag rökte förut, så jag vet va jag pratar om..



Men annars så är det ett intressant inlägg..

2009-10-14 @ 17:19:35
URL: http://yhannan.bloggplatsen.se
Postat av: Madde

Visst finns det rökare som tänker på andra.. det är just därför jag har skrivet de flesta och inte alla.. Jag försöker absolut inte ge rökare någe skit utan jag ser ner på cigaretter och absolut inte rökare. Men jag känner att många rökare vet inte det farliga med det, många nekar t.o.m till passiv rökning, det är därför jag har emot cigg just för att folk inte tar faran på alvar

2009-10-14 @ 17:30:35
URL: http://neens.blogg.se/
Postat av: Bettina

en lag skulle inte hjälpa ett skit. tyvärr :S

2009-10-19 @ 17:29:23
URL: http://bettinaw.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0